Tuesday, January 17, 2012

Mencari persamaan, bukan perbezaan


Bismillahirrahmanirrahim…

Memang Allah telah mengatur susun alam ini dengan cantik


Tiada satu pun yang tidak dicipta dengan teliti dan indah

Subhanallah

Tapi siapalah kita,

Sering lupa memandang alam dengan mata hati

Hanya memandang alam ini dengan pandangan kasar

Terlupa bahawa Allah telah mencipta hati, bukan hanya untuk memahami

Tapi juga untuk memandang

Ya, hati !

Sungguh, saya takut memikirkan hati saya sendiri

Adakah sudah digunakan sebaik mungkin?

Allah, hadiahi saya dengan hati yang bersih

Agar saya tidak terlepas memandangan sesuatu dengan mata hati

Saya teringatkan sebuah kisah sewaktu di Mumbai

ketika bercuti dengan rakan-rakan sempena cuti Aidiladha beberapa bulan yang lepas

…..

Pada hari terakhir perjalanan, usai sahaja makan di restoran kami pon sedang be

rsiap- siap utk solat jamak zohor dan asar

Memandangkan saya lambat makan, jadi lambat jugak turn saya utk ke tandas

Tandas tersebut memang sangat kecil. Ada satu tandas utk buang air, dan dalam tandas tu la jgk

ada satu sinki.

boleh tahan la jugak, tak kotor sgt.

cuma kecik saiz tandasnya

Ramai tempe tak puas hati tunggu kami sebab lambat

Tapi nak buat mcm mana, mintak maaf banyak banyak ye

Ketika melangkah kaki dari sebuah tandas awam di utk kembali ke restoran

Tiba- tiba saya ditegur oleh seorang hamba Allah, seorang lelaki dalam awal 30-an

Man: Assalamualaikum sister, do you want to perform prayer? Namas? *namas =solat

Dengan teragak- agak saya mengangguk. Takut jgk bila disapa oleh orang yang tak dikenali. Tup tap tanya pulak kita nak solat ke?

Man: Oh, lets come to my shop. You can namas there

( sambil tersenyum , menunjukkan ke arah kedainya di sebelah)

Mungkin dia nampak saya ragu- ragu. Lalu dia menghalakan pandangan dan jarinya ke arah satu lagi kedai, kedai sebelah kedainya. Oh, ada lagi seorang rakan saya sedang solat di kedai sebelah rupanya!

Waktu tu, tanpa ragu-ragu saya terus tersenyum lalu menganggukkan kepala. Saya pun melangkah masuk ke dalam kedai yang cantik tu, kedai dinding kaca. Kecik saja kedainya.

Serius cantik, nampak kemas dan tersusun- kedai jual baju dan jeans.

Man: Can you wait for a while? I’m going upstairs to take a prayer mat for u.

Rasanya kat ats tu bahagian stor.

Dia turun semula, hamparkan sejadah dan keluar dari kedai. dia tunggu di luar.

Usai memberikan salam , terus saya lihat beberapa org rakan saya turut diajak untuk solat di kedai beliau. Dia siap naik atas, cari lagi sejadah!

Subhanallah, waktu tu rasa nak menangis…

sebab sangat tersentuh

walau siapa pon kita, di mana pon kita

tiada apa yang dapat menghubungkan kita melainkan tali aqidah

tali akidah yang akan mengikat kita

Bukannya warna kulit

Bukan bangsa

Apatah lagi bahasa!

Usai solat saya keluar menemui pemuda tersebut utk mengucapkan terima kasih.

Man: I saw some of your friends pray on the chairs. That’s why I asked u to pray here. Because I’m a muslim …

Lagi la saya rasa nak jerit dalam hati, “ Subhanallah!”

Allah nak tunjuk, Islam ni ada ja kat mana- mana ja

selagi mana kita berpegang dengan tali aqidah yang sama

kita akan dapat merasai manisnya islam

.....

Tahu tak kami solat di bahagian mana?

Bukan fitting room apatah lagi stor

Tapi bahagian utama kedai beliau!

Yang pastinya dia kehilangan pelanggan dengan membiarkan kami solat di bahagian tgh kedai

Moga ganjaran pahala Allah menantinya

Memang ada banyak kesulitan sebenarnya nak solat kat india ni kalau bermusafir sebab banyak homeless kat tepi jalan

Jadinya tepi jalan kotor, ada najis.

Yang ada hanyalah fitting room. Tu pon sebenarnya susah sgt nak cari fitting room.

Ikhlas saya mengaku bila dia nak offer tempat utk solat, saya memikirkan perkara yang buruk

Takut jugak sebab sekarang kan ramai islamaphobia. Takut dia ada niat yang bukan-bukan.

Lihatlah dunia skrg, bila org nak buat baik denagn kita pon

kita takut.

Kita akan pelik bila org buat baik

Tapi rasa biasa pulak bila ramai org nak buat benda- benda jahat. Kan?

Dalam trip kami tiada seorang pun pelajar lelaki, jadi kami selalu beringat sesama sendiri utk menjaga diri masing-masing dan juga sababat.

Juga berfikir dan bertindak dengan baik dalam setiap tindakan yang diambil.


Ayah saya ada b'pesan utk ajak lelaki join trip ni. Ajak kerana soal keselamatan.

Takut jugak sebab ini india, negara yang kurang stabil keadaan politiknya dan keselamatan.

Tapi Alhamdulillah, akhirnya kata sepakat semua perempuan sahaja

Alhamdulillah, tiada sebarang masalah besar yang berlaku


Ada la beberapa masalah kecik, normal la kan ada masalah sikit waktu bermusafir.

Syukur, semua dapat diselesaikan dengan bantuan Allah…

Terima kasih Allah

banyak sangat ibrah perjalanan kami.

tak terkira…

chowpatti beach, mumbai

Lihatlah dunia,

Cari persamaan,

Bukannya perbezaan,

Kelak engkau akan merasai,

manisnya islam yang engkau genggami.

3 comments:

Arina said...

Subhanallah... rasa nak menjerit!!! seronok baca kisah ni. betul, tali akidah tu sgt mengikat antara org islam! subhanallah!! amalia, may Allah be with you always! <3

silentdreamer said...

tersentuh hati baca post amalia ni!! terharu..betol sgt psl akidah mngikat stiap umat islam di dunia ni.

teringinnye nak rase ikatan aqidah tu ^_^

jazakillah for the story :)

A.M.A.L.I.A said...

arina & bella: cantik ja kan bila Allah hubungkan kita dgn org lain dengan aqidah, bukannya benda lain...walaupon aqidah tu tersimpan dalam, tp tetap terpancar dgn akhlak, kat mana- mana pon akan rasa roh Islam :)

bella: nnti fly insyaAllah, akan lebih rasa manisnya islam. hehehe,selamat terbang bella!
Moga Allah mudahkan segala urusan

:)