Sunday, January 29, 2012

manis


Bismillahirrahmanirrahim

Semalam ke marutti galli, terasa hendak membeli sesuatu

Tapi sebenarnya, ada tarbiyyah Allah menanti

Saya sebenarnya temankan ina, tapi akhirnya saya sendiri yg beli lebih dari ina

Hehehehe

Usai membeli barang, ina terpandangkan sebuah kedai optometrist

Baru saya teringat, spec ina dh tercabut skru

Entah ke mana hilangnya, hilang dalam girl common room waktu samudra minggu lepas.

Pertama kali atur langkah masuk kedai itu, saya terasa ada sesuatu

Mula- mula ina malu sebab dia guna selotep utk gantikan skru yg hilang

Tapi saya buat- buat tak malu, suruh ina tunjuk jugak spec mata tu

Mula- mula org yg baiki tu cakap 5 minit

Tapi dh tunggu 10 minit, dia tak mula baiki lagi

Padahal, ala.. skru je pon

Dalam hati, ‘Husnuzon…’

Jadi saya ajak ina pergi kedai lain sebab ada lagi barang ina yang tak dibeli

Selepas 15 minit, kami datang semula

Tapi hampa, tengok- tengok dia masih belum buat!

Saya tengok muka ina dah lain,

Bila orang tu mula baiki skru spec ina, ada pelanggan pulak

Datang dan pergi tak henti- henti

Dan setiap kali pelanggan datang, maksudnya kerja lelaki tersebut terbengkalai…

Maka, semakin lama lah kena tunggu

Padahal, ada dua pekerja dalam kedai

Saya pelik, kenapa dua- dua org perlu layan pelanggan?

Saya terus maniskan muka, tp dalam hati hanya Allah yang tahu

Muka ina dah lain, sebab dah beberapa kali dia mintak cepatkan.

Tba- tiba, datang lagi dua org makcik, mintak ketatkan skru spec mata dan baiki kanta

Kami sedang duduk, hanya melihat dengan pandangan kosong

Kedua- dua mereka melayan mak cik tersebut dengan baik, tanpa mengenakan sebarang bayaran.

Bila tiba giliran ina nak bayar, lelaki tersebut juga menggelengkan kepala

Tiada sebarang bayaran rupanya!

Saya lihat, ina cuba mengeluarkan duit dari dompetnya

Tapi lelaki tersebut masih menggelengkan kepala, senyum dan membalas:

“ No money for this, just include me in your du’a…”

Dia kembali tersenyum, dan berkata:

“Assalamualaikum”

Kami berdua terkesima. Orang Islam rupanya

Inilah akhlak islam, cantik dan indah.

Patutlah kedai dia ramai orang…

Apa perasaan saya waktu itu?

Malu!

kalaulah dia mendengar sangkaan hati saya

Dalam perjalanan pulang, saya dan ina refleks diri masing- masing

Rupa- rupanya kita ni masih belum punya sabar yang tinggi.

Kita rasa hati kita punya sabar yang memuncak, tapi sebenarnya tidak.

Kadang- kadang akhlak muslim di india lebih terserlah berbanding di Malaysia

Kalau di Malaysia, mintak baiki sikit sekurang- kurangnya rm5, tak pon rm1 kena bayar

Tetapi tidak di india, selalunya islam itu jelas pada akhlak peribadi muslim tersebut.

Saya rasa malu, banyak tarbiyyah Allah jika kita guna hati utk memandang.

Teringat huraian hadis 26 - hadis sedekah

“tolonglah org lain dengan apa saja yang membawa kepada kekurangan kesusahannya"

itulah sedekah

Jika kita menolong orang kerana nilai kemanusiaan, maka ubahlah.

Bukan kerana nilai itu, tp kerana falsafah agama - sedekah.


3 comments:

adilah said...

impressed! amalia....x yah la wt verification ni...hehe

anisa said...

amalia, best sangat!!!!!!!!!!! huuu

A.M.A.L.I.A said...

adilah: dah save setting baru, takyah wt verification lg :) hehehe

nisa: (=_=) rindu lah! huhu