Wednesday, February 1, 2012

hapus rasa itu dengan syukur


Bismillahirrahminarrahim

Dalam hidup sedari kecil

Baru saya sedar, saya ini cemburu rupanya

Selalu cemburu senyap- senyap pada kelebihan insan lain

“cantiknya dia tu…”

“pandainya dia…”

“mesti best kan kalau jadi macam org tu…”

“apa yang dia nak, semua dia dapat..”

“dah la cantik, kaya, semua org suka, pandai pulak tu…”

Melihat diri selalu kurang

Jadi, selalu rasa kecil

Rasa itu tidak salah

Tapi jika ia lama hidup dalam hati

Bukankah akan memadamkan rasa syukur?

Bukankah akan menyemai benih- benih virus hati?

Kadang- kadang kita melihat org lain lebih dari kita dalam banyak hal

Tapi kita tak tahu

Mungkin dia juga nak jadi macam kita

Kita yang tak punya kecantikan itu

Tak punya kekayaan yg melampau

Tak punya ilmu yang melimpah ruah

Cukuplah kita punya Allah

(3:173)

Hati, hapuskan rasa itu

Hapus rasa itu dengan syukur


Yang ada inilah harapan kita…”- Hamka

2 comments:

adilah said...

betul...sy juga selalu cemburu....dah cantek, pandai, alim, baek...gifted btol

A.M.A.L.I.A said...

adilah: kan? kan? malia pon. subhanallah; cantik, alim pulak.. x pa.., lepas ni kita cemburu seseorang sebab dia byk amalan. boleh jugak jadi motivasi ibadah.. motivasi je la, tp niat tetap utk DIA :)