Wednesday, February 22, 2012

belajar jadi kuat


Bismillahirrahmanirrahim…

Ummi: Aisyah, kamu kenapa nak... Kok nangis gitu?

Aisyah: Aisyah sebal. Delisa dapat hadiah kalung..

Ummi: Lor, Aisyah kan dulu juga udah dapat kalung?

Aisyah: Tapi kalung Delisa lebih bagus, ada huruf D nya. Punya Aisyah, tidak…

Ummi: Jadi, dulu Aisyah hafalin bacaan solatnya hanya untuk kalungnya?

Aisyah: Bukan, kata Ustaz Rahman, biar dapat hadiah. syurga

Ummi: Nak… jangan gampang iri ya, lagiankan kalungnya Aisyah sama kalungnya Delisa sama saja kok… Tapi Aisyah jangan gampang cemburu…, sama barang- barang yang bukan punya milik kita. Apa lagi kalau barang itu udah hak punya saudara kita sendiri. Ya?

Aisyah: Maaf ummi…

Ummi: Ngak pa pa sayang… Cium dulu dong umminya…


Semalam, awal- awal lagi saya dah menangis bila tengok cerita ni. Hafalan Shalat Delisa. Menangis tak henti- henti pulak tu. Entah, air mata laju ja mengalir keluar. Siap sedu lagi. Selalunya saya kurang gemar tengok movie atau cerita panjang- panjang melalui laptop, sebab saya yang akan tidur dulu sebelum movie habis. Hehe. Kalau saya betul- betul tengok, berminggu- minggu baru dapat hilangkan perasaan yang wujud- sedih, gembira atau duka. Dulu saya memang suka movie, tapi sekarang saya belajar mendidik diri. Hanya movie yang punya nilai- nilai mahmudah.

p/s: Sekarang perasaan bertambah homesick. Takpelah, biar Allah yang pudarkan rasa itu sedikit demi sedikit… Allah, tolong ya? Saya nak belajar jadi kuat ni…

3 comments:

hamba said...

^^ kte tgk 2 kali, masih lagi nanges..eh. 2x??? heheh... best sgt cerita ni..sgt mengikhlaskan..jgn homesick2 eh....

yanti amri said...

hmphh..amek nilai dy je awk, jgn la amek part homesick tu.. (^_^)v

amalia said...

nisa: best kan? x tau kenapa malia nangis byk.

yanti: baiklah yanti, awk pon jgn homesick. :) tp awk kuat dr saya..hehehe
:)