Tuesday, October 25, 2011

Moga mata hati dapat terus menilai...


Assalamualaikum sahabat semua

J

Dua tiga hari ni selalu saya ada idea nak post sesuatu kat blog ni

Tp selalu tak da masa, pastu terlupa terus nak post J


Hehe

Sekarang ada masa, pastu tak de idea pulak,adus.

Tapi insyaAllah, saya ada sedikit rasa nak dikongsikan


Rasa yang sememangnya tarbiyah dari Allah

Entahlah, sejak di sini

Rasa dan pemikiran saya jadi lebih sensitif

*ni bukan kes menangis homesick tau...

Tapi lebih kepada mudah untuk melihat sesuatu yang terjadi dari kaca mata yg berbeza dari dulu

Maksudnya senang terkesan dengan sesuatu perkara

Mungkin kerana bila kita jauh dari tempat kita membesar

Kita menerima pelbagai perkara baru, melalui tafsiran kita sendiri

Jadi hati dan minda jadi lebih tajam

....

Subhanallah

moga Allah terus memberikan rasa ini...

....

Saya selalu memikirkan untuk memberi yg terbaik kepada semua org

Melayan semua orang dengan baik

Semampu yg boleh, kerana...

InsyaAllah, ini prinsip saya

“ jangan layan org dgn sesuatu yg kita tak suka kalau kita tak nak org layan kita mcm tu jugak...”

Saya sgt takut kalau org ckp kuat- kuat pada saya!

Jadinya, saya takkan jerit- jerit atau ckp kuat- kuat pada org kalau saya tak puas hati...

Saya sgt takut kalau kena marah!

Jadinya, saya akan jaga hati... tak nak marah org, bukannya best pun marah org kan?

Tapi

kita selalu lupa akan layanan kita kepada Allah...

masyaAllah

kita selalu nakkan keredhaan manusia

sedangkan kita lupa, keredhaan yg harus diutamakan adalah keredhaan Allah

Tapi, jangan lupa pada keredhaan ibu bapa yg mmg patut diutamakan

Teringat pulak bait- bait kata zikir ni...

“Allah tak redha kecuali..., redha kedua ibu- bapa...

Tiada kekal alam ini

Tanpa kasih sayang drpada Tuhan...”

Ni saya nak refleks diri sendiri...

Kadang- kadang kita buat sesuatu utk jaga hati kawan- kawan

Memang tujuannya betul, sebab nak layan semua org dengan baik

Nak wujudkan bond ukhwah islam

Tapi itulah, kdg2 kita terlalu mengejar perasaan manusia

Namun kita lupa ‘perasaan’ Allah

Lupa pada ‘hati’ Pencipta kita

.....

Kalau kita cipta robot utk buat kerja rumah

Pastu, robot tu asyik ikut ckp kawan- kawan dia je

pergi shopping la

Pastu pergi tgok wayang

Pastu petang- petang pergi jogging kat tasik

Semata- mata ikut ajakan kwn-kwn

Tak teringat pon yg tugas dia yg sebenar adalah untuk buat kerja rumah!

Geram tak? Sedih tak?

Kita yg cipta robot tu, sepatutnya dia jaga hati kita kan?

Bukannya jaga hati kwn- kwn dia...

Macam tu la Allah, Pencipta kita

Sepatutnya apa-apa pon yang kita buat

Bukannya mencari keredaan manusia semata- mata

Tapi mencari keredhaan Pencipta kita

InsyaAllah, jika keredhaan Allah dtg

Maka dtglah keredhaan manusia

Kerana Allah yang salurkan keredhaan-Nya melalui manusia di sekeliling kita

Allah tak pernah mengecewakan kita

Tapi kita?

Bagaimana?

Tepuk hati nurani, tanya iman...

;)



5 comments:

Tawazun said...

patotlah amalia x prnah halau saye keluar dari bilik dia (^^,)

Unknown said...

betol sgt! huhu

adilah said...

sayang malia


eh..x suke word verification

Arina said...

amalia!!! baru bukak blog ni! rindunya nak sembang2. hehehehe. prinsip yg bagus, insyaAllah akan cuba dipraktikkan.

amalia said...

nisah, auni, dilah, arina <3 <3 <3