Sunday, May 27, 2012

kenangan


Melihat Dr.Pitke bergegas pulang awal bagi mendaftar
anak lelaki berusia 4 tahun ke sekolah
sudah mampu melahirkan sebak yang menggunung dalam dada!
Entah, tiba- tiba rasa itu datang.
Sambil menunggu lif,
terlihat lagi  kelibat beliau berlari- lari anak bersama topi keledar
sudah lambat barangkali…
Sedari keluar dari anatomy museum saya berusaha menahan air mata itu
Tapi tak mampu
Keluar dan meluncur laju tak mahu berhenti!
Tiba- tiba ada tangan kecil mengusap dari belakang
“ Amalia rindu ayah amalia eh…?”


Saya mengangguk perlahan…semakin sebak, padahal fizikal mereka jauh benar bezanya. Cuma kasih sayang itu sama dan cukup mengharukan.
masakan seorang ayah tidak risau akan anaknya.
 Masa depan anaknya. Ataupun mungkin saya hanya mengimbau kenangan lampau, kecik- kecik saya lebih rapat dengan ayah berbanding emak. 
Dulu kecik- kecik saya ingat emak sayangkan abang lebih dari saya, tapi saya tak kisah sebab saya rapat dengan ayah.
 Bila dah besar lain jadinya, mungkin sebab rasa lebih selesa berbual dengan emak. 
Mungkin saya lebih banyak menangis di hadapan emak berbanding ayah, ayah pula semakin sibuk.
 Saya tidak pernah menyalahkan ayah, kerana komitmen kerja kadangkala mengurangkan masa kami berbual, masa bercerita.
 Tapi saya tahu, ayah saya masih orang yang sama...

“ Terfikir, kasih sayang yang Allah tunjuk melalui kasih sayang ayah- anak, emak-anak sudah cukup mengharukan hati, apatah lagi kasih sayang DIA buat kita secara direct. Mesti lagi hebat…”

Malu pulak nak masuk kelas semula sebab mata dah merah…

 
Allah,
sayangilah mereka
Belailah mereka dengan cinta dan rahmat  agung itu

p/s: selama ini, kita fikir hanya kita yang memikirkan masalah diri sendiri
tapi kita lupa mereka selalu memikirkan kita, tidak putus- putus berdoa buat kita. 

0 comments: